Paastreffen 2017: gezellig en guur

Het 18e Paastreffen van ligfietsvereniging NVHPV had net als vorig jaar 41 inschrijvingen. Volgens Eugène had de toertocht de beste lunchstop in 18 jaar. Die was bij Heerlijkheid Eck en Wiel. Het kleine restaurant had zich goed voorbereid op de komst van een grote groep ligfietsers maar waren wel even bang geweest of we nog zouden komen: er vielen winterse buien en het was guur koud.

Op het terrein in Woudenberg, waar de laatste paar jaar het Paastreffen steeds gehouden is, stonden ondanks de weersverwachting 22 tentjes. Wij waren dit jaar voor het eerst ook met de tent in plaats van dat we sliepen in een van de slaapzalen. Na het Herfsttreffen van vorig hadden we besloten geen risico meer te willen nemen en zelf te gaan koken. Weliswaar hoefden we nu geen 130 kilometer heen te fietsen maar slechts ruim vijftig maar ook dan is het prettig om op tijd iets te eten binnen te krijgen. We waren niet de enigen. Ook onder andere Elly en Jules kookten bij de tent en iemand stookte een BioLite Campstove 2 met houtpellets. Jules was met de QuattroVelo. De nieuwe fiets beviel goed: volgens Elly ging het inpakken nu met een hooivork en ze hadden een kampeertafeltje aangeschaft.

22 tentjes, een vouwcaravan, een caravan en twee campers

Haakthee
Op zaterdag zijn er door de leden georganiseerde initiatieven, zoals de traditionele haakthee (breien en haken onder genot van een kopje thee). Dit jaar was er een MTB-tocht georganiseerd maar omdat we geen MTB’s hebben konden we daar niet aan meedoen. Vorig jaar had ik een wandeltocht naar de Pyramide van Austerlitz georganiseerd, die goed werd bezocht. We zijn ook wel eens met Tony op pad geweest op zoek naar geocaches. Dit jaar besloten we met zijn tweeën op eigen tempo de kortste route naar de piramide te wandelen in verband met mijn hielspoor. Bij de piramide troffen we andere NVHPV-leden, die met de ligfiets waren gegaan. Na het bewonderen van het uitzicht lunchten we in het bijbehorende restaurant. De uitsmijter smaakte goed, de waterige koffie minder.

Pyramide van Austerlitz

Op eerste paasdag zijn de georganiseerde toertochten. We hadden ons opgegeven voor de lange tocht omdat deze meestal met een lekker tempo van tegen de 30 wordt verreden. Er waren echter fietsers op open ligfietsen mee die deze snelheid niet haalden, hierdoor lag het tempo rond de 20 kilometer per uur. De route van 44 kilometer naar het lunchadres werd ingekort naar 30, anders zouden we de hond in de pot vinden en dat zou heel jammer zijn geweest! De wind was koud en af en toe vielen er stevige winterse buien. Ik had er spijt van dat ik mijn waterdichte handschoenen en mijn winterfietsschoenen niet had meegenomen.

In winterse buien wachten op de veerpont

Op de terugweg van de lunchlocatie schoot het ook niet op. De korte en de lange route terug waren ongeveer even lang maar de lange route nam een meer heuvelachtige route. Eén deelnemer was angstig geworden tijdens de lange afdaling van de Amerongse berg, zodat de groep zich splitste en deze deelnemer niet meer een tweede klim en afdaling hoefde te doen.

Kettingbreuk
Na het splitsen van de groep namen we ons voor de rest van de terugweg flink het tempo op te voeren maar helaas: een schakel in Maaike’s ketting brak, dit leidde tot een stop. Met het gereedschap en reserveonderdelen uit diverse fietstassen was het euvel snel verholpen. Victor had een erg handige kettingtang (BBB linkfix) en Mark haalde een praktisch fietskettinghaakje uit zijn Topeak multitool om de ketting bij elkaar te houden. Mijn trekkabel kwam ook goed van pas om de ketting weer door de kettingbuis te trekken. We hadden echter iets te snel gewerkt bleek later: de ketting was verkeerd om gemonteerd. Weer een stop. Nóg een stop volgde toen ik tijdens de tweede afdaling iets te enthousiast doorschakelde naar het grote tandblad voor, met als gevolg dat mijn ketting eraf liep.

Veel regen en gure wind tijdens toertocht Paastreffen 2017

Corvee
Op zondag gingen er al flink wat mensen naar huis, zodat we overbleven met een aardig afgeslankte groep. Het was desondanks nog steeds erg gezellig. Gelukkig zaten de schoonmaakkosten dit jaar in de prijs inbegrepen, dus geen corvee. Dave’s slaapmat (Exped Winterlite Downmat LW) ging dit weekend voor de tweede keer stuk, wederom is er een naad losgesprongen. Gelukkig nog net binnen de garantietijd van twee jaar. Ik heb dezelfde mat in M en deze is nog steeds goed (afkloppen!). De hele nacht had het geregend en degenen die een plaszak meehadden hebben er goed gebruik van gemaakt. Gelukkig was het ’s ochtends gestopt met regenen toen we de natte tent inpakten.

Op de terugweg navigeerden we op onze iPhones met de app PocketEarth Pro, zoals we dit hele weekend deden. Dit bevalt zeer goed: het grotere telefoonscherm is beter afleesbaar dan dat van de Garmin eTrex GPS’en. De route naar huis liep over de Utrechtse Heuvelrug en voormalige vliegbasis Soesterberg. Het was nog steeds koud: we hadden een gure noorderwind tegen.

Video
De overige beelden van het Paastreffen zie je in onderstaande video:

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogposts via Twitter of Facebook? Volg dan @Kampeerwijzer of de pagina Team Kampeerwijzer op Facebook.

Aanvullingen, tips, vragen? Laat hier je reactie achter: