Zeer druk bezochte Fiets- en Wandelbeurs 2016

De Fiets- en Wandelbeurs 2016 was drukker dan druk. De beurs werd dit jaar voor het eerst op een nieuwe locatie gehouden. Niet langer in de RAI maar in de Jaarbeurs te Utrecht. In een grote file liepen we van station Utrecht naar de Jaarbeurs om daarna in een lange rij te komen waar ons e-ticket werd gescand om binnen te komen. Het werd nog krap om de eerste lezing te halen van wereldfietser Frank van Rijn om 11.00 uur. Toilet en koffie moesten wachten tot na de lezing.

Die lezing was meteen een leuk begin van de beurs. Frank was net drie dagen terug in Nederland van een fietstocht door Zuid-Amerika. Zijn lezing ging over zijn reis door Namibië en zijn laatste boek over een reis door Azië was net vers van de pers. Hij weet leuk te vertellen en trekt volle zalen. Zo was hij op al zijn reizen niet verdwaald, behalve op weg naar de Jaarbeurs.

Volle zaal bij lezing Frank van Rijn

Na de lezing stond ik in een lange rij voor het damestoilet. Zitplaatsen bij de horeca waren niet te krijgen maar als kampeerders namen we dan net als anderen maar de kleermakerszit aan op de grond met ons bord in de hand. Het was dus druk.

te-weinig-zitplaatsen

Te weinig horeca zitgelegenheden in de Jaarbeurs

Fietsparkoers
Meestal is er op een beurs een klein fietsparkoers waar je een fiets nauwelijks op kunt testen. Dat was op deze beurs anders. Een geweldig fietsparkoers liep door twee hallen en er werd massaal gefietst, op ligfietsen van ACE maar met name op e-bikes en pedelecs, die in grote getalen aanwezig waren. Er was zelfs een zandpad en bruggen en hobbels in het parkoers aangelegd. Ik reed een rondje op een Scorpion fs trike met 20 inch banden van HP Velotechnik en kwam met een grote smile terug. U-bochten zijn geen probleem met deze fiets! Ik zou graag mijn Nazca Fuego inruilen voor deze vouwtrike, maar waar haal ik 3000 euro vandaan? Dat wordt sparen de komende tijd.

Plattegrond Fiets- en Wandelbeurs met groot fietsparkoers

Deel van het fietsparkoers

We hebben niet de hele beurs kunnen doen op één dag. Er is teveel te zien en er waren teveel ontmoetingen. We kamen verschillende leden van de NVHPV tegen, zoals Joyce, Olaf, Arjan, Jules en Elly. Maar ook staan praten met mensen in stands, zoals van Sustrans, iemand die op een ligfiets dwars door de VS is gefietst, Ingrid en Nicole, etc. Maia en ACE waren aanwezig met ligfietsen. Je kon een trike uitproberen op een rollerbank en fietsen op het parkoers met een Challenge Chamsin, een Raptobike en de Scorpion fs trike.

Elly en Jules in gesprek met rugzakloper

Wat je op zo’n beurs ook nodig hebt is cash geld. Bij de horeca kan je pinnen maar als je getekende boeken wilt kopen van Frank van Rijn na zijn lezing of van Ingrid en Nicole of andere spullen bij de stands dan gaat dat met cash geld. In de RAI heb je pinautomaten maar hier heb ik ze niet gezien.

Met fietsheldinnen Ingrid en Nicole op de foto

Met Belgische fietsheldinnen Ingrid en Nicole op de foto

Zwerfkei stond met een enorme tent op de beurs maar had alleen rugzakken en schoenen meegenomen. Sowieso zagen we deze beurs minder innovaties dan in vorige edities. Dat vonden we toen juist interessant, vooral als je kampeeruitrusting wat ouder is, zie je dat alles weer nog kleiner en lichter kan. Je kon wel ‘barefoot’ schoenen met van die losse tenen uitproberen en verder zagen we Leguano schoenen, die ongelooflijk licht en soepel zijn. Voor de rest wat kleding maar weinig kampeerspullen.

Stand Zwerfkei

leguano

Leguano ‘barefoot’ schoenen

Verder was Outdoor XL aanwezig met een stand met afgeprijsde kleding en andere stands met kledingvoordeel. Er waren twee stands met waxkleding, een Australische en een Brits georiënteerde met het merk Hunter Outdoor. Reisboekuitgeverijen met fiets- en wandelroutes en organisaties die je kunnen helpen met je pelgrimage naar Rome of Santiago waren ook volop aanwezig.

Reisvereniging SNP was er ook weer met een grote stand en ook de verenigingen Wereldfietsers en de Rugzaklopers. Die laatsten hadden hun tentjes en kampeerspullen uitgestald, een leuke aanpak. De NVHPV was slechts vertegenwoordigd met een verloren doos T-shirts, dat ergens op de grond stond tussen ACE en Maia*.

Deel van de stand van de Rugzaklopers

Behalve één stand van Ierland en een stand van Sustrans waren de Britse eilanden niet vertegenwoordigd. We bezochten de lezing van de Belgische Tom Langmans die veel wandelt in Ierland en Groot-Brittannië. Zijn foto’s en lezing gaven een goede indruk van het landschap en de gemoedelijke sfeer in die landen. Daar moesten we het mee doen. Hopelijk betekent het dat het dit jaar lekker rustig is in Schotland, waar wij heen willen.

Lezing Tom Langmans

Verder was Rose Versand aanwezig en Schwalbe maar deze hal hebben we slechts vluchtig kunnen bekijken wegens tijdtekort. Er waren hier vooral heel veel e-bikes te vinden was onze indruk. Met gemak zou je twee dagen kunnen vertoeven op de Fiets- en Wandelbeurs. Echter waren we na één dagje wel gesloopt. Volgend jaar bekijken we de rest.

*) We blijken de stand over het hoofd te hebben gezien tussen de ligfietsen. Joyce stuurde een foto van de NVHPV-stand via Twitter.

8 Reacties op “Zeer druk bezochte Fiets- en Wandelbeurs 2016

1. Ik wandel sinds 1,5 jaar op barefoot schoenen en het meeste op mijn Feelmax Vasko (als ik mijn hond uitlaat). Ik zou niet meer anders willen, maar voor hardlopen lijken ze mij minder geschikt, tenzij je veel op onverharde paden loopt.

2. Mmmm tsja, pinnen kost de standhouder op voorhand veel geld. Ik heb twee jaar op het duikvaker evenement in Utrecht gestaan en daar moest bij wijze van spreken voor elke tapijt tegel betaald worden: ook voor het telefoonlijntje van het pin apparaat. Tegenwoordig gaat dit natuurlijk via de mobiele telefoon maar de aanschaf van zo’n pin apparaat zal ook aardig prijzig zijn.

3. Er zijn twee pin-apparaten rechts naast de kassa bij de ingang. Met, als je pech hebt, twee lange rijen wachtenden.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )